Nieuwsbrief 1 jaargang 1

Eerste nieuwsbrief van mijn praktijk.
U bent nu in het bezit van de eerste experimentele nieuwsbrief van mijn praktijk. Het doel hiervan is om u bijvoorbeeld veranderingen snel door te kunnen geven, in te kunnen gaan op allerlei zaken die spelen en u op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen die er zijn op het gebied van leren en gedrag.
U zult iedere twee weken nieuws kunnen lezen voor alle leeftijden. Deze eerste nieuwsbrief is wat algemener van aard.
Laat me gerust weten wat u er van vindt alstublieft. U weet dat ik voor suggesties, op- en/of aanmerkingen altijd open sta en positieve kritiek erg waardeer.

Een nieuw schooljaar.
Op 25 augustus 2014 starten de scholen en dus ook de meeste leerlingen in mijn praktijk weer. Er zijn echter ook enkele kinderen die door zijn gegaan met de lessen in de vakantie met diverse redenen.
Ik hoop dat jullie allemaal, leerlingen, ouders en onderwijsmensen een hele fijne en zonnige  vakantie hebben gehad en dat iedereen  dit schooljaar weer met veel plezier en energie kan beginnen.
Ik wens iedereen heel veel plezier!
 
Vakantie- en zomerdip.
In de zes weken zomervakantie gaan Nederlandse schoolkinderen gemiddeld één tot twee maanden achteruit wat hun leerniveau betreft. In de vakantie zijn we al snel geneigd om de boel de boel te laten en geen boek meer open te slaan of geen (wiskunde)opgave meer te maken. Vreemd eigenlijk, want gedurende het schooljaar werken we allemaal hard om bijvoorbeeld achterstanden in te halen en dan laten we dit in de vakantie ontstaan! Ik hoop dan ook van harte dat jullie tussen het spelen, zwemmen en zonnen door, ook lekker veel boeken gelezen hebben en af en toe een leerzame app of spelletje gespeeld hebben.
Hoe dan ook, ik pak de draad weer op vanaf het goede niveau van het moment in de eerste les.
 
Contactgegevens.
Als er een telefoonnummer of een  mailadres is gewijzigd, hoor ik dat graag van u, zodat ik u op een juiste manier kan contacteren. Alvast super bedankt!
 
Website.
De website van mijn praktijk (www.fridyremedialteaching.nl) is in het begin van deze vakantie veranderd en aangevuld. Zo vind je er nieuwe informatie over zowel leer- als gedragsproblemen. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken! Naast mijn website pas ik regelmatig mijn zakelijke Facebook pagina Fridy Remedial Teaching aan met leuke tips, foto’s en wetenswaardigheden. Neem eens een kijkje en laat een berichtje achter in het gastenboek alstublieft van de website of op Facebook.
 
Samenwerking.
Afgelopen jaar heb ik weer erg plezierig samen mogen werken met de ouders, leerkrachten , intern begeleiders, docenten, teamleiders, artsen,  collega’s, psychologen en orthopedagogen.
Ik hoop dat dit het komende schooljaar niet anders zal zijn. Mede dankzij de goede samenwerking kan ik de gewenste vooruitgang boeken bij mijn leerlingen.
Dus nogmaals:  bedankt allemaal en op naar een nieuw jaar met een prima samenwerking!

Boeken om te lezen en achtergrondinformatie.
Veel kinderen in de praktijk zijn ondertussen echte boekenwormen geworden…..wat de ouders, de leerling (en ik soms ook) niet voor mogelijk hielden, gebeurde toch: het kind verslindt boeken één voor één. Mijn boekencollectie moest daarom ook nodig weer eens aangevuld worden. En dat is gebeurd. Er staan nu weer veel nieuwe, spannende, grappige, leuke en avontuurlijke boeken in mijn kast.
Een bezoekje brengen aan de bibliotheek is natuurlijk ook erg waardevol……
Dit geldt ook voor allerlei spelletjes om op een speelsere manier aan de slag te kunnen gaan met rekenen, spelling, Engels, Duits, faalangst, etc.
Ook voor de ouders heb ik weer een aantal boeken met achtergrondinformatie aangeschaft. Ouders zijn natuurlijk dé expert van hun kind, maar waarderen het over het algemeen toch ook als zij over de diagnose van hun kanjer die bij mij in behandeling is over bijkomende problemen of oplossingen kunnen lezen. Soms is het een echte steun om te kunnen lezen dat de problemen die op dit moment spelen ook bij anderen zijn voorgekomen. Dit geldt voor iedere leeftijd.
Denken jullie eraan om de boeken (én de spelletjes en andere materialen) ook weer terug te geven alstublieft? Andere kinderen of ouders kunnen er dan ook gebruik van maken.
Voor mijn leerlingen in de basisschoolleeftijd heb ik Rekentuin en Taalzee aangeschaft, waar zij zo vaak als zij willen hun reken-, lees- en spellingniveau kunnen verhogen.  Heel veel plezier ermee. Ik kan precies volgen hoe uw kind hiermee omgaat en wat eventueel nog lastig is. Erg leuk om te zien hoe ver enkele leerlingen al zijn, terwijl het pas net nieuw is……..echte kanjers en doorzetters zijn het!

 
Rekentoets op het middelbaar onderwijs.
Alle middelbare scholieren krijgen vanaf schooljaar 2015/2016 te maken met de verplichte rekentoets voor eindexamenkandidaten. Voor veel leerlingen erg spannend, want van deze rekentoets hangt veel af. Slaag je niet? Dan mag je geen eindexamen doen. In de pilot, afgenomen onder 80.000 scholieren, zeiden de meeste leerlingen: “De toets is te moeilijk”.
Wat is dat eigenlijk: ‘Te moeilijk’?
Zodra een leerling aangeeft dat een toets ‘te moeilijk’  is, is de eerste gedachte dat deze leerling simpelweg niet genoeg kennis in huis heeft. Maar in de wereld van de toetsinstructie ligt de term ‘moeilijk’ heel anders. De moeilijkheid van een toets wordt namelijk niet bepaald door de mate waarin een leerling wel of niet heeft geleerd, maar aan de hand van de scores van alle leerlingen die de toets hebben gemaakt. Ook wordt de moeilijkheid van een toets niet alleen vastgesteld voor de toets in zijn geheel, maar ook voor elke vraag apart. Per toetsvraag wordt gekeken naar het aantal leerlingen dat een vraag juist heeft beantwoord.
 

 
Ben je boos, pluk een Roos!
Soms kunnen lieve kinderen veranderen in driftkikkertjes. Peuters kunnen je dag behoorlijk verpesten. Als je dat toestaat. Want een kind kan wel gaan stampvoeten, schreeuwen en op de grond gaan liggen………uiteindelijk blijf je zelf de baas.
 
Een paar tips voor de wanhopige ouder:

  • Nee is nee.

Blijf consequent. Na drie keer ‘nee’ toch maar toegeven? Dat wordt onthouden, je graaft je eigen valkuil.

  • Afleiding.

Is een kind woedend, omdat het iets niet krijgt in de winkel? Afleiding helpt! Zing een liedje of laat je kind meehelpen 5 mooie appels uit te zoeken.

  • Blijf rustig.

Een boos kind is al genoeg. Negeer het gedrag. Ga niet meedoen. Des te minder reden heeft een kind om boos te blijven.

  • Blijf er niet op terugkomen.

Het is verleidelijk om bijvoorbeeld bij het naar bed brengen te herhalen wat het kind die middag ‘verkeerd’ heeft gedaan, maar dit heeft geen effect. Een kind kan binnen vijf minuten vergeten waarover het zo kwaad was. Hem of haar eraan herinneren zal voor een volgende keer niets uitmaken.

  • Belonen.

Goed gedrag moet beloond worden. Het is niet de bedoeling dat je alleen reageert wanneer een kind iets fout doet.

  • Meten is weten.

Reageert je kind vaak in dezelfde situaties woedend? Misschien kun je de situatie ontlopen door bijvoorbeeld boodschappen te doen wanneer het kind op de crèche of op school zit.
 
Heeft je kind vaak driftbuien? Het kan ook zijn dat er iets anders aan de hand is. Praat er eventueel eens over met een deskundige.

Zelfverzekerd  kind.
Sommige kinderen hebben een zetje nodig om naar voren te treden. Ze zijn wat meer verlegen, bang of praten wat zachter dan hun klasgenootjes. Geen probleem, want dit wil niet per definitie zeggen dat deze kinderen ongelukkiger zijn.
 
Ouders willen graag dat hun kind zelfverzekerd is. Als is het alleen maar voor ‘later’ om zich in de grote wereld staande te kunnen houden. Maar hoewel vaak anders wordt gedacht: zelfverzekerde kinderen zijn niet te ‘kweken’. Je kunt dit niet forceren.
Niet ieder kind is hetzelfde. Het gaat erom dat een kind zich prettig voelt met zichzelf en zich kan handhaven in een groep. Een te zelfverzekerd kind kan het ook moeilijk krijgen, omdat hij zomaar over anderen heen loopt.
Ouders kunnen weerbaarheid wel stimuleren door middel van o.a. bewegingsoefeningen. Lichaamstaal heeft een belangrijk aandeel in gebeurtenissen. Loopt een kind met kromme schouders, gebogen hoofd en aarzelend loopje, dan zal het eerder genegeerd worden.
Leer je kind te lopen als een trotse pauw: schouders laag, rug recht en blik vooruit. Of doe eens een bewegingsspelletje waarbij je kind stevig moet staan.
Eens kijken hoe zijn omgeving daarop reageert!
 

 

  • ik iedereen die jarig is geweest in de vakantie nog een heel lang en gelukkig leven toe wens?
  • u altijd van harte welkom bent in mijn praktijk als u vragen heeft of voor wat dan ook?
  • u dan het beste kunt mailen, omdat ik u dan niet teleur hoef te stellen en geen antwoord kan of wil geven omdat ik met een leerling werk?
  • er een ideeënbusje bij mijn praktijk hangt, waar mijn leerlingen ideeën in kunnen stoppen voor wat dan ook om het nog leuker te kunnen maken bij mij?
  • u als volwassene  deze ideeën ook kunt mailen, in mijn gastenboek of op mijn Facebook kunt spuien?
  • ik op 22 augustus as opnieuw de schoolbanken bezoek om me te bekwamen in geheugenproblematiek?
  • ik op de website van ECLG en IK LEER ANDERS op de lijst sta van coach?
  • ik er weer enorm veel zin in heb om aan een nieuw schooljaar te beginnen?
  • ik iedereen heel veel succes en plezier toe wens?
  • ik in mijn volgende nieuwsbrief o.a. in ga op het ‘Passend Onderwijs’?
  • ik over twee weken opnieuw een nieuwsbrief maak, maar dan wel korter!

 
 

Reacties zijn gesloten.